Followers

Wednesday, August 8, 2012

Home » , » Haiwan Pelik Seperti Cacing Ditemui

Haiwan Pelik Seperti Cacing Ditemui

Sejak sebelum era dinosaur lagi satu spesis amfibia yang tidak berkaki hidup bebas di bawah tanah yang beriklim monsun di pedalaman utara India tanpa diketahui saintis. Sekumpulan saintis India yang menemui spesies baharu amfibia memberikan ia nama chikilidae setelah menggali tanah untuk mencari haiwan berkenaan di hutan selama lima tahun. Namun pada masa yang sama, ada juga yang menganggap ia sebagai
ular. Namun jika kita lihat dari imej cacing tersebut, kelihatan seperti kecil pula.

Ketua kajian tersebut, Profesor Sathyabhama Das Biju dari Universiti New Delhi berkata, chikilidae tergolong dalam keluarga caecilian iaitu yang paling primitif antara tiga kumpulan amfibia termasuk juga katak dan salamander. Disiarkan dalam jurnal Royal Society of Londonsemalam, penemuan mereka mengukuhkan lagi bukti bahawa India dipenuhi hidupan amfibia dengan habitat yang perlu dilindungi.

Menurut Sathyabhama, chikilidae bukan sahaja tidak berbahaya tetapi ia turut membantu petani dengan memakan ulat dan serangga yang merosakkan tanaman manakala pergerakan spesies itu di bawah tanah dapat membantu menyuburkan tanah.

Namun, penduduk tempatan kerap membunuh chikilidae kerana tersilap anggap bahawa amfibia itu merupakan seekor ular berbisa.


Pelik: telur amfibia, yang ditemui di utara-timur India, kelihatan seperti guli telus dengan benih di dalamnya.


Penemuan purba: makhluk, yang ditemui oleh profesor SD Biju,mungkin pernah ditemui di Afrika.


Lengkap: telur menunjukkan amfibia curles dengan kelihatan kepala.


Habitat: Saintis SD Biju (dua dari kiri) bersama pasukannya semasa kerja-kerja mengali tanah di India.

Melayukini.net - Spesis cacing di atas memang seperti kita pernah lihat di dalam tanah. Namun apa yang luar biasa adalah keunikan telur cacing tersebut menyerupai seperti guli. Sungguh indah ciptaan Allah SWT. Imej di atas meruapakan salah satu bukti kekuasaan Allah SWT.

No comments:

Post a Comment

ShareThis

pop 1

Blog Archive