Followers

Thursday, April 4, 2013

Home » KISAH SERAM ! KANAK-2 HODOH DILORONG SEPI...

KISAH SERAM ! KANAK-2 HODOH DILORONG SEPI...

2013-04-01_225310

Lorong itu sememangnya menjadi laluan aku setiap kali pulang dari tempat kerja.  Bermacam macam aku mendengar cerita tentang lorong sunri ini.  Ada yang kata jumpa pontianak lah, jumpa hantu raya lah, dan macam macam lagi lah.  Namun sudah hampir 10 tahun aku menggunakan laluan tersebut belum pernah pun aku berhadapan dengan benda benda seram.  Ramai yang sudah terkena menasihati aku untuk tidak lagi menggunakan jalan tersebut,  tetapi oleh kerana aku yakin tidak apa apa

yang berlaku aku mesih menggunakan jalan tersebut setiap kali pulang dari kerja.


  Aku berkerja sebagai operator pengeluaran disebuah kilang dan waktu berkerja aku sememangnya telah ditetapkan bermula dari pukul 4.00 petang dan pulang pada pukul 1.00 pagi.  Laluan itu pada mulanya banyak juga kereta yang lalu lalang, tetapi makin hari makin sikit kerana cerita cerita yang disebarkan.  Namun aku tetap akan menggunakan laluan tersebut lenih dekat dengan rumahku.  Ramai yang kata aku berlagak kerana masih berdegil menggunakan jalan tersebut.  Sebernya aku tiada pilihan lain kerana jalan kerumahku selain daripada jalan tersebut sangat jauh.


   Pada suatu malam selepas habis kerja aku seperti biasa menggunakan lorong tersebut.  Namun sebelum sampai disitu aku seperti merasakan sesuatu yang tidak kena.  Hatiku berdebar dan rasa tidak menentu.  Pun begiru aku tabahkan hati.  Sampai dilorong tersebut kelihatan seorang wanita ditepi jalan seperti menanti kenderaan untuk menumpang.  Timbul keinginanku untuk menolong.  Namun aku tidak terus berhenti sebaliknya memperlahankan kereta untuk mencari kepastian.  Tiba di depan wanita itu, dia hanya diam dan tidak menahan kereta untuk menumpang.  Melihat wajahnya seperti ada satu keganjilan. 

Fikiran ku mula menerawang, manusiakah atau hantu wanita didepanku ini.  Seperti memahami apa yang aku fikirkan, wanita itu melemparkan senyuman menyeramkan kearahku.  Apalagi kereta terus  kupecut tanpa berani menoleh lagi.  Tetapi semakin aku berusaha memecut laju terasa semakin perlahan keretaku bergerak dan tanpa semena mena didepanku melintas seorang kanak kanak.  Ini mebuatkan aku terpaksa menekan brek secara mengejut.
  Keadan brek yang kuat itu sedikit pun tidak mengejutkan kanak kanak itu sebaliknya dia semakin seronok bermain lalu lintas dihadapan keretaku yang sudah berhenti itu. 

Dalam hati, hanya tuhan yang tahu betapa takutnya aku.  Untuk mengugurangkan rasa takut itu, aku berusaha membaca ayat ayat suci Al-Quran mana yang tahu.  Dalam pada mulutku terkumat kamit itu, tiba tiba kanak kanak tersebut menekap wajahnya wajahku didepan cermin keretaku.  Wajahku begitu hodoh dan begitu sukar umtuk dibayangkan.  Tubuhku terasa longlai namun semangatku masih bersisa.  Dengan sisa semangat itulah aku berusaha menghidupkan semula enjin kereta, agar aku boleh segera sampai kerumah yang tak sampai beberapa meter sahaja lagi dari lorong itu.


  Puas menghidupkan enjin tetapi kereta tetap tidak mahu bergerak.  Aku melihat semakin banyak kelibat makhluk makhluk halus disekitar lorong dan tempat keretaku berhenti.  Kerana tidak mahu terus menerus dalam keadaan seperti itu, aku nekad turun dari kereta dan membuka tempat enjin.  Aku mencuba cuba apa yang tahu dan kembali ke kereta.  Kali ini apabila enjin dihidupkan kereta boleh bergerak semula.  Tanpa menoleh lagi dan dengan laungan Allahuakhbar aku meninggalkan lorong itu.


  Sebelum masuk ke perkarangan rumahku, tiba tiba aku melihat susuk tubuh wanita dilorong tadi sedang mendukung kanak kanak yang melintas didepanku itu.  Aku benar benar panik.  Mengekori akukah mereka?  Dan tanpa aku sedari aku membunyikan hon kereta sekuat hati sehingga rumahku terang benderang keraba semua penghuni rumah terjaga dan bangun untuk melihat apa yang berlaku.

No comments:

Post a Comment

ShareThis

pop 1